Dirk, Technisch Manager AGIO

“Zeventien jaar.” Dat antwoordt Dirk als ik vraag hoe lang hij reeds bij Agio werkt. “Ik ben opgeklommen van technisch medewerker tot manager. Ik ben een man van de praktijk en werk graag met techniek en mensen, maar mensen aansturen vraagt andere competenties dan machines besturen.”

Dirk leidt nu een team van acht medewerkers. “Een van mijn teamleden liep een tijd geleden tegen burn-out aan. Ondanks alle gesprekken die we voerden hebben we niet kunnen voorkomen dat hij een tijd out is geweest. Toen hij na een half jaar weer terug startte zijn we samen gaan zitten. Het was duidelijk dat we moeilijk tot de kern van de oorzaak kwamen.” Samen met de HR-manager werd er beslist om Dirk en zijn medewerker externe coaching aan te bieden.

Neutrale betrokkenheid

“Het was fijn om iemand naast me te hebben die neutraal was en dus geen rechtstreekse betrokken partij. Coaching betekent nu eenmaal naar jezelf kijken en in mijn geval welk effect mijn communicatie en gedrag op anderen heeft. Hoe goed mijn intenties ook waren, soms kwamen ze anders over dan ik bedoelde.”

Dirk leerde stilstaan bij de effecten van bepaalde uitspraken. “Ik ben een doener en wil graag resultaat zien, maar ging daar soms te ver in. Ik werd me bewust dat mijn gedrag soms het tegenovergestelde genereerde bij bepaalde medewerkers.”

Doen krijgt een andere dimensie

Dirk is doorgegroeid van een technische rol naar een leidinggevende functie. “Tijdens de coaching begon ik ook te twijfelen aan mezelf. Zit ik wel op de juiste stoel? In het verleden haalde ik voldoening uit het “doen”. Dat trok ik door in mijn managementstijl. Nu leer ik de switch te maken om voldoening te halen om mijn medewerkers te helpen hun ding te kunnen “doen”.

Agio Coaching leidinggevende Koen Broos

Van resultaat naar relatie

Dirk tracht nu meer zijn medewerkers te ondersteunen in hun zelfstandigheid, zodat zowel zij als hij meer kunnen genieten van hun werkzaamheden. “Ik heb leren reflecteren over mezelf. Ik kan best wel toegeven als er technisch zaken fout lopen, maar in processen tussen mensen is dit veel abstracter. Vroeger was ik enkel bezig met het resultaat. Nu sta ik veel bewuster stil hoe we met onze mensen tot dat resultaat komen. Mijn betrokkenheid is anders, leuker eigenlijk.”

Met zin coach Helga besprak Dirk situaties waar hij tegenaan liep. “Ze analyseerde de situaties met me, gaf tips waarmee ik in de praktijk aan de slag ging. Hierop blikten we tijdens de volgende bijeenkomst terug en trok ik lessen. Het zelf ondervinden was de beste leerschool voor me.”

“Ik stond soms versteld hoe snel Helga treffende inzichten over me had en die op een toepasbare en concrete wijze kon vertalen. Het feit dat ze zelf in de praktijk heeft gestaan was voelbaar en veilig.”

Feedback krijgen en vragen

Door deze werkwijze kreeg Dirk rechtstreeks inzicht op het impact van zijn handelen. “De feedback die Helga gaf, kon soms confronterend zijn, maar werd steeds in vertrouwen en openheid gegeven. In meetings legde ik feedback vaak gewoon naast me neer. Nu sta ik erbij stil en gebruik ik hem. Dat is nieuw en zinvol voor me.

“De coaching is intussen afgelopen, maar het proces is nog lopende voor me. Ik was bang dat het zou stagneren, maar dat is niet zo. Ik heb er plezier in en ben gefascineerd door het thema omgaan met mensen.”

Omdat Dirk blijvend zicht wil hebben op hoe hij overkomt, stelde hij de vraag aan zijn HR-manager Kim om op regelmatige basis feedback te krijgen. “Dat was best wel een grote stap voor me. Je stelt je toch zichtbaar en kwetsbaar op. Maar ik heb een constant oefenterrein nu en krijg veel extra informatie over mijn functioneren.”

Een coachende leidinggevende

Dirk pikte ook de coachende vaardigheden van Helga op. “Ik vind het fijn om mijn medewerkers te helpen hoe zij problemen kunnen oplossen in plaats van het zelf te doen. Ik wil evolueren naar een manager die een coachende houding uitstraalt omdat ik geloof dat dit aanstekelijk werkt.”

Dirk is dankbaar voor de kans die hij gekregen heeft. “In een technische omgeving is coaching vaak nog een taboe. Het is te soft, geeft geen tastbaar resultaat, het is tijdsverspilling… Mijn proces bewijst het tegenovergestelde. Ik kom sneller tot oplossingen, mijn intenties leiden tot de gewenste effecten en het resultaat is zichtbaar… op mijn werk en ook thuis!

Agio besteed veel aandacht aan onderhoud van onze machines, we gaan preventief te werk om technische storingen te voorkomen. Maar ook de mensen krijgen een essentiële plaats. Deze coaching heeft me leren kijken naar mezelf. Om soepel te blijven samenwerken kunnen we allemaal af en toe wel eens een onderhoud gebruiken. Ik blijf dus nog wel even aan het werk!”

 

Waarom kiest een bedrijf ervoor om in haar medewerkers te investeren? Lees hier het verhaal van Agio, Dirk’s werkgever over het effect van coaching voor het bedrijf.

Agio werkgever HR Koen Broos

Ook interesse in coaching als leidinggevende? Of zit u met een andere vraag? Neem dan hier contact op en wij zoeken samen naar het meest gepaste antwoord.